Wednesday, December 10, 2014

Pizza Sosej



Pizza lah antara makanan kegemaran saya
Pertama kali makan adalah Shakey's Pizza
Tekak saya memang lalu sangat dengan Pizza ni..hehe

Pertama kali cuba buat pizza pada tahun 2004, masa tu anak sulung baru umurnya setahun
Dan masa tu kan sebab baru pindah rumah sewa, oven pun baru beli, pendek kata semua baru, semangat yang baru pun terkobar-kobar lah jugak..hehe

First time buat, inti ok, tapi base dia,..fail TT
Jenuh la mencari resepi dan teknik-teknik untuk buat base ni
Boleh je nak beli yang frozen/ instant, tapi sorry tu say, TAK SEDAP :(
Baik aku gi beli Pizza Hut!!

Ada dua part untuk hasilkan pizza yang lazat iaitu inti dan base

Bahan-bahan untuk base
300 gm tepung gandum
2 sb Olive oil
Sebiji telur
2 st yis
Secubit garam

Tips
*Sekiranya doh masih melekat, masukkan sedikit tepung

Bahan-bahan inti
Mozarella cheese
Sos spageti - saya guna prego
Chicken peperoni- saya ganti dengan sosej ayam yang dihiris nipis dan digoreng

Tips
*Untuk inti yang sedap, boleh ikut selera masing-masing. Boleh je experiment nak letak apa-apa pun :D


Cara-cara membuat

  1. Larutkan yis dalam air suam berisi 2 st gula. Biarkan seketika sehingga gelembung-gelembung kecil muncul
  2. Gaulkan tepung, garam dan baking powder
  3. Kemudian masukkan telur dan olive oil
  4. Uli sehingga sebati
  5. Masukkan air sedikit demi sedikit
  6. Uli sehingga doh lembut dan tidak melekat di tangan.
  7. Rehatkan doh didalam bekas yang bertutup dengan cling wrap
  8. Letakkan bekas tersebut di kawasan yang hangat, saya letak sebelah periuk nasi, jadi wap panas tu dapat aktifkan aktiviti yis
  9. Bila doh dah naik 2 kali ganda, uli dan tumbuk tumbuk sekejap
  10. Canai doh mengikut ketebalan yang dingini. Untuk resepi ini, saya dapat hasilkan sekeping base bersaiz 12 inci setebal lebih kurang 1 cm setelah masak.
  11. Cucuk base dengan garpu dan bakar pada suhu 200' c selama 15 minit.
  12. Selepas 15 minit, keluarkan dari oven dan letak kan sos, sosej dan tabur cheese mozarella
  13. Bakar lagi selama 15 minit atau sehingga cheese keperangan








No comments:

Post a Comment