Tuesday, December 23, 2014

Apa nak buat kalau mengantuk kat tempat kerja

Masalah besar kalau mengantuk di tempat kerja..
Mengantuk bagi saya ada beberapa kategori

Kategori mengantuk


  • Mengantuk sebab tak cukup tidur
  • Mengantuk sebab terlalu kenyang
  • Mengantuk sebab terlalu letih
  • Mengantuk sebab kelaparan
  • Mengantuk sebab badan lemah, tak fit
  • Mengantuk sebab tidak sihat

Mengantuk sampai tertidur di meja office


Semua kategori di atas pernah saya alami.
Yang paling kerap saya alami sekarang ialah mengantuk sebab tak cukup tidur, dan sebab badan lemah, tak fit, kurang exercise dan tak jaga pemakanan T_T

So, jangan jadi macam saya

Masalah ni selalunya jadi waktu pagi..
Dah namanya ada baby, tidur malam pun tidur-tidur ayam aje
So esok pagi bersiap sedia lah dengan serangan mengantuk
Kadang-kadang bawak kereta rasa melayang je
Body dikuasai oleh minda bawah sedar
Sedar-sedar dah sampai office

Sampai office nak buat kerja tak boleh fokus, nak tidur kejap tak boleh lena
Ni lah..niiiii lah yang jadi masalah

So, since tak banyak choice yang ada, saya terpaksa adapt jugak
Cari jalan hilangkan mengantuk

Camana saya buat?


  • Saya makan sikit je waktu pagi
  • Minum air sejuk/peti ais
  • Buat stretching, picit-picit bahu, tengkuk
  • Guna EyeMo
  • Pasang audio mengaji
  • Aktifkan diri, berjalan ke sana ke mari


Kalau dah mengantuk sangat-sangat, tidur jugaklah ubat dia
Mintak dengan bos cakap nak recharge sekejap

Selamat mencuba :)
Terima kasih kerana sudi membaca :D

*makluman di atas adalah pengalaman peribadi saya dan tidak merujuk mana-mana info kesihatan

No comments:

Post a Comment