Wednesday, May 25, 2016

Resepi Cinnamon Roll

Assalamualaikum
Hari ni rasa nak buat cinnamon roll untuk breakfirst
Resepi kat bawah ni di ambil dari AllRecipes.com-Ninety Minute Cinnamon Roll.


Oleh kerana saya menggunakan bread machine, sukatan dia saya ubah sedikit.Di bawah ini resepi yang telah saya modify.









BAHAN-BAHAN

150 ml susu segar
1/4  cawan butter
350 gm tepung gandum atau tepung roti
1/2 sudu kecil instant yeast-saya guna mauripan sbb berkualiti, pernah guna brand nona tapi yis dia mati
1/4 cawan gula perang atau putih
1/2 sudu kecil garam
1 biji telur

FILLING
1 cawan gula perang
1 cawan butter
Serbuk kayu manis secukupnya

CARA-CARA MEMBUATNYA
1.Panaskan susu segar bersama butter menggunakan api yang kecil sehingga butter cair. Sejukkan sehingga suam-suam kuku
2.Masukkan susu dan butter,  telur, tepung, garam, gula dan yis. (Kalau menggunakan bread machine mesti mengikut susunan ini).
3.Uli sehingga doh lembut dan tidak melekat di tangan. Saya menggunakan mode Dough pada bread machine dan mengambil masa sejam untuk uli dan biarkan ia naik.
4. Kemudian biarkan sehingga doh naik selama 30 minit.
5. Panaskan ketuhar suhu 180'c
6. Cairkan sedikit mentega dan gaul dengan gula perang dan cinnamon untuk filling.
7. Canai doh empat segi.
8.Kemudian sapukan filling tadi.
9. Gulung doh dan potong bahagian tengah dulu untuk mendapatkan saiz sekata.
10. Susun dalam dulang dan bakar selama 15-20 minit.

SELAMAT MENCUBA :D



No comments:

Post a Comment