Thursday, September 19, 2013

Baby di tahan di wad PPUM


Sambungan dari entry terdahulu, lepas je bersalin terus nurse hantar baby ke wad paediatric sebab nak monitor gula dalam darah baby.

Kalau ibu ada GDM, memang doc akan pantau baby dengan teliti sebabnya masa dalam kandungan mummy asyik dok bagi gula je kat baby, so insulin baby jugak akan tinggi. Bila dah bersalin, kemungkinan badan baby still keluarkan insulin yang tinggi, dan kemungkinan baby akan pengsan disebabkan hypoglesmia (gula rendah dalam darah).

Hari kedua bersalin baru le discaj dari wad bersalin, tapi kena masuk wad paed, kena jaga baby. Dan hari kedua jugak la doc kata baby kuning, agak tinggi jugak la. Doc juga sahkan baby kekurangan hormon G6PD, so mummy tak boleh makan jamu, kacang parang, sebab menyusu. Ada satu list doc bagi benda-benda yang kena elakkan. Boleh google utk details.

Tujuh hari di wad PPUM baru boleh balik, tapi esoknya kena cek darah lagi. Hai baru beberapa jam je kat rumah, kena pegi balik hospital, kuning tinggi. Nak masuk PPUM balik dah penuh, terpaksa masuk KPJ Damansara. Kat situ baby dok 3 hari bawah lampu UV. Kita pun ambik katil gak sebab senang nak menyusu nanti. 

Sakitnya badan tak boleh nak cakap, pantang pun ntah ke mana, huhu tapi demi baby tersayang, mama gagahkan juga. Emosi pun tak berapa nak stabil, rasa nak menjerit pun ada, tapi tahan je la dan selalu baca ayat-ayat Quran yang kita ingat dan tawakkal pada Allah.

Kesimpulan dari entri kali ni, kalau anda pengidap GDM, ikut lah nasihat doctor, pantau pemakanan, pantau pergerakan bayi, bila rasa baby tak active terus je jumpa doc, boleh je pegi kat emergency. Dan kalau kena bersalin awal, berdoa dan berserah lah pada Allah. Sokongan keluarga sangat-sangat lah diperlukan di saat-saat berhadapan masalah dan komplikasi.

Sekian untuk kali ni, rasa lemau je nak menulis pepagi ni , sorry ye ayat tak power ;D

Bye bye.

No comments:

Post a Comment